Bootcamps er workshops, der skaber optimale vilkår for fælles udvikling
I Nørager Proces har vi mange års erfaring med at planlægge og afvikle udviklingsworkshops. I dag er det et at vores specialer at styre sådanne Bootcamps i rollen som facilitator, vært eller ordstyrer. Bootcamps er en integreret del i vores skræddersyede udviklingsforløb.
Vi har udviklet vores egen kombination af ideudviklingsmetode, grafisk facilitering og procesledelse. Dette er blevet til et særligt Bootcamp-format som vi med succes har brugt ved flere lejligheder som enkeltstående events eller som en del af større udviklingsforløb. Bootcamps er intensive workshops der strækker sig over én eller flere dage.
Samarbejde på tværs
Bootcamp-formatet skaber optimale vilkår for udvikling. Man slukker for mobiltelefonen og sætter autosvar på mailkontoen. Der skabes et forum hvor deltagerne både rystes sammen og samtidig inviteres med ind i projektets univers – med god tid til at bygge videre på ideen og muligheder for at påvirke udviklingen af projektet. Dermed har deltagerne lejlighed til at samarbejde på tværs og en mulighed for at tænke uden for deres faste rammer.
Bootcamps skræddersys til den enkelte opgave. For overskuelighedens skyld vises i nedenstående tre typer af udviklings workshops.
Bootcamp M afvikles i løbet af en enkelt dag hvor der typisk arbejdes med ét overordnet mål internt i en organisation. Bootcampens mål er ofte at kickstart et nyt projekt eller revidere vision eller justere en strategi.
Bootcamp L strækker sig over 24 timer hvor der typisk arbejdes med flere tematiske delmål med inddragelse af aktører fra flere organisationer eller på tværs af afdelinger. Målet er ofte at udvikle et eller flere konkrete koncepter.
Bootcamp XL løber over flere dage. Der inviteres eksterne aktører, mulige samarbejdspartnere og eksperter. Der vil ofte være flere forskellige målsætninger som at tilvejebringe viden, udvikle ideer og inddrage beslutningstagere
De tre eksempler er forskellige. Men de har alle Bootcampen (en fælles workshop) som et fælles omdrejningspunkt. Omfanget af forberedelse afhænger af opgavens kompleksitet, størrelse og tidshorisont. Alt dette er også afgørende for hvilken type opsamling der skal laves efterfølgende når Bootcampens resultater skal bearbejdes. Ved større projekter vil der tit være en del afrapportering og opsamling der baner vejen for projektets videre udvikling. Se nedenstående hvilket Bootcamp-format der passer bedst til jeres projekt.
Bootcamp M
Endags-udviklingsworkshop
Udviklingsworkshop på en enkelt dag. Der arbejdes med ét overordnet mål internt i en organisation. Dagens mål defineres klart og tydeligt.
Ved Bootcampens afslutning gøres der status og nye erkendelse eller ideer noteres ned. I det omfang der er muligt foretages der fælles konklusioner i form af prioriteringer eller indsatsområder.
Bootcamp L
24-timers-workshop
Udviklingsworkshop der strækker sig over 24 timer. Der arbejdes med flere tematiske delmål og typisk med inddragelse af aktører fra flere organisationer eller på tværs af afdelinger.
Det gøres tydeligt hvorledes der skabes sammenhængen mellem delmål og konsensus på tværs af organisationen.
Bootcamp XL
Flerdages-workshop
Udviklingsworkshop der afvikles over flere dage. Typisk med overnatningsmuligheder og et program for sociale aktiviteter udover workshoparbejdet.
Der vil typisk være en del forskellige mål og en ret omfangsrig opsamling.
Der inviteres eksterne aktører, der giver deres perspektiv eller levere særlig viden og erfaring.
Bootcamp M
Kunden er en forening eller virksomhed. Det er typisk et ønske at arbejde internt med udvikling af vision eller værdigrundlag. Der kan være tale om en stor beslutning eller blot en mindre justerering, hvor de uskrevne regler afstemmes med den daglige praksis, for herefter af afgøre hvad der eventuelt bør ændres.
Bootcamp L
Kunden er en organisation eller større virksomhed. De ønsker at samles omkring en større udviklingsopgave. Der arbejdes ofte med en mere kompleks problemstilling med et strategisk sigte i form af et selvstændigt projekt, nyt forretningsområde eller udvikling af selve organisationen.
Bootcamp XL
Kunden er den formelle organisation bag en visionær ide eller et større udviklingsprojekt. Projektet kan ofte kun realiseres med fuld intern opbakning, i tæt strategisk samarbejde og med inddragelse af specialviden. Der er ofte behov for folkelige opbakning og støtte fra relevante nøgleaktører.
Bootcamp M
Bootcampens mål er ofte at kickstarte et nyt projekt og tage en beslutning. Det kan også være målet at revidere en vision en strategi. Bootcampen kan også være afsæt for et nyt forretningsområde eller et konkret samarbejdprojekt.
Bootcamp L
Bootcampens mål er ofte at udvikle et eller flere konkrete koncepter. Bootcampen skaber desuden en god ramme for udveksling af viden. Samtidig øges kendskab til projekt og der skabes opbakning til projektets målsætning.
Bootcamp XL
Bootcampens mål er at videreudvikle visionen og konkretisere flere sideløbende koncepter der alle er del af et samlet projekt. Det er også en mål at bringe viden i spil, få inspiration og at indrage relevante beslutningstagere.
Et varieret program
På en Bootcamp veksles der mellem mellem faglige oplæg, udvikling i plenum og arbejde i grupper. På de større workshops skiftes der ofte mellem korter oplæg og dialog i grupper, hvor der arbejdes med præcist definerede problemstillinger som del af et fælles mål og et langsigtet strategisk sigte. De længerevarende Bootcamps giver en god mulighed for at introducere workshoppens deltagerne for baggrundhistorie, en særlig kultur og særkende eller de komplekse sammenhænge inden for hvilke der skal udvikles.
På de største Bootcamps er der ofte mange forskellige aktører og en høj grad af kompleksitet. Derfor arbejdes der med flere mulige udfaldsrum og med flere strategiske delmål og afledte resultater, der er tæt sammenhængende.
Afrapportering og det videre forløb
Vi laver altid en grundig afrapportering på vores Bootcamps. På de mindre workshops består den skriftlige opsamling består typisk af fotos, korte opsummeringer og de samlede konklusioner deltagerne sammen har formuleret på dagen. På de større Bootcamps laves en opsamling der typisk indeholder fotos, konklusioner og problemstillinger til videre bearbejdning internt i virksomheden eller organisationens projektgruppe eller i de forskellige afdelinger.
På de største Bootcamps laves der typisk en meget omfattende opsamling, der dokumenterer proces og resultater overfor de inddragede aktører og eksterne interessenter. Omfanget gør ofte, at der skal flere personer til at indsamle råmaterialet for at sikre, at alle aspekter fra gruppearbejdet kommer med i afrapporteringen. Den endelige opsamling fra Bootcampen er ofte næste skridt i et længere udviklingsforløb, hvor de vigtigste konklusioner siden omsættes til strategier, programmer eller ansøgninger.
Det kræver øvelse at holde alle bolde i luften uden at tabe nogen undervejs. Den helt store kunst er at kunne gribe alle bolde i den rigtig rækkefølge – og give processen en god afslutning. Vi har mange års erfaring i netop dette!
For at få succes med en Bootcamps kræves det at der afsættes god tid til at inddrage deltagerne. Samtidig skal alle diskussion afsluttes på en ordentlig facon. Vi ved hvordan! Det har vi bevist igen og igen gennem afviklingen af talrige forløb hvor Bootcamps har været et afgørende element i udviklingsprocessen.
TAG KONTAKT
Min erfaring er, at Bootcamps skaber brugbare resultater, fælles forankring og igangsætter positive forandringer. Det er en virkelig god kickstarter – og en velegnet metode til at skabe kendskab og opbakning til projektet.
Tag kontakt, hvis vi skal drøfte muligheden for at snøre støvlerne og sparke jeres projekt i gang med en Bootcamp.